22-09-2012

    Podsumowanie



    Pierwsze trzy tygodnie zajęć za nami. Wszyscy mali naukowcy prowadzili swoje badania w sposób dokładny i wytrwały, wykazując przy tym dużą ekscytację i zaangażowanie. Wszyscy laboranci wykazali się przy tym dużą sprawnością manualną.

     
    Najmłodsi uczestnicy warsztatów poznali zróżnicowaną budowę owadów, rozszyfrowali językową mapę smaków i dowiedzieli się co to pole magnetyczne. Zgodnie z tematami zajęć dzieci wykonały: modele rozwojowe owadów z plasteliny, modele kubków smakowych języka i mapę języka, zaznaczając  na niej te części,  które odpowiedzialne są za rozróżnianie czterech podstawowych smaków (kwaśny, gorzki, słony, słodki). Mali odkrywcy przeprowadzili także szereg eksperymentów z dziedziny magnetyzmu.
     
    Starsi bawili się w detektywów szukając za pomocą płynu Lugola ziaren skrobi, w roślinach, mydle i wodzie. Oglądali skrobię w mikroskopie. Wykonali też swoje pierwsze reakcje chemiczne tworząc spektakularne i kolorowe lawy wulkaniczne. Dzieci miały okazje zobaczyć i dotknąć prawdziwych skał powulkanicznych.
     
    Grupa najstarszych naukowców wykonała, z dużą starannością, swoje pierwsze preparaty mikroskopowe z ziemniaka. Na zajęciach z fizyki dzieci zbudowały elektromagnesy. Wykorzystując z kolei sprzęt laboratoryjny w postaci moździerzy, pipet automatycznych i wirówek stołowych laborantom udało się wyizolować sok z buraka, który posłużył im w dalszej kolejności do sprawdzenia kwasowości i zasadowości roztworów, sporządzonych uprzednio w próbówkach.